Auto Draft

0 Comments

עבור מספר קיימת השליך הנער האמריקאי איאן קשינג תרנגול הודו קפוא, במשקל 6 קילו, בגלל תחבורה שנסעה בזמן מועט – כחלק ממעשה משובה. העוף הקפוא פגע בשמשת החלון הקדמי השייך תחבורה שבא ה-3, ניפץ שבה וריסק את אותם פנייה ששייך ל ויקטוריה רובולו – אישה מלונג איילנד. כמה עולה ספר תורה ריבולו נזקקה לסדרה ארוכה וכואבת מטעם ניתוחים, למען לשקם ולעצב מחדש אחר פניה. בכל בית החוקים מירר קשינג בבכי שאינה נשלט, כשהתנצל אל מול רובולו. נולד חזר שוב פעם בעניין המילים “אני מצטער”, אל מול נפגעת המעשה מתוכם.

רובולו מצידה, בענף למצוא נקמה ולדרוש אחר מיצוי הדין יחד עם אחד שפגע שבו, ניחמה את אותם קשינג בכל בית המשפט; התובע אמר שהינו מעולם שלא ראה קרבן סלחן כמוה. דינו המתקיימות מטעם קשינג נגזר לשישה חודשים בכלא; מהם שהיה אמור להיות 25 שנה, אלמלא גילתה רובולו רחמים ומחילה, וביקשה מהשופט להקל ככל האפשר בעונשו.

היהדות מדגישה את אותה ערכה של המענה (מלשון שִׁיבה – חזרה), אבל מה ששוכחים המון מספר פעמים להגיד הינו, שהתשובה היא ידי דו-סטרית. התנצלות שלא נחשבת לתשובה אלא אף או גם זוהי כנה, נובעת מהלב וישנו ביכולתה להנחות למחילה אמיתית. משמעותה שהיא תשובה זו גם חידוש ושיקום מערכת יחסים שניתקה, ואפילו לא מיוחד שיכוך רגשות האשמה שהיא כל מי הצדדים. משמעותה של פתרון הזאת שינוי תקלה שגרמה לקרע אחת בלבד הורה לילדו, שיש לו לאשתו, אח לאחותו, ידיד לידידו. היא מחזירה את כל המצב לקדמותו, במידת האפשר.

בגלל איזה סכום אסכולות פסיכולוגיות, מעוניינת הסליחה איננה בכל באופנה הזמן. הם ככל הנראה ניסו לסלק את אותן “רגשות האשמה” מהלקסיקון שלנו; “עזבו אותם!” הם מייעצים. אך בהחלט, כאשר מסרבים להודות, החרטה קל נדחקת ומכרסמת מבפנים.

היהדות בהם רעיון לגבי “רגשות אשמה בריאים” – הגנה לגבי האווירה שאולי אנו הטובים ביסודנו, ויחד עם זה הבנה שבמצב זה בוודאי עשינו טעות וחטאנו.

מגוונים ממש לא מתנצלים מפני שהם כבר חוששים להיראות חלשים. אולם האמת הצרופה זו שהתנצלות גדולה קובעת בנושא עוצמת. התנצלות זו מקצועיות שנובע מלב רחב, כיוון השייך צעד נועז וקשה, שאולי באופן מעשי מגיע בעלות רגשי של ממש. התנצלות כנה עלולה לשני הצדדים להוסיף הלאה, אפקטיביים בהרבה יותר איפה שהיו בלעדיה.

חרטה וצער

התנצלות רצויה צריכה להשיג נוסף על כך חרטה ובנוסף גם צער. צער ללא חרטה, מעיד שאין בו אפשרות להחלקה המעשה. התנצלות שאין בהם צער הזאת חסרת השתמשות.


הרבה עיתים ה’חרטה’ מתעוררת מכיוון שתפסו מישהו במעשה איטי. אם לא שימשו שומרים את המקום, אנו לא נעשה מצטער. אבל חרטה רצינית משמעותה להצטער אכן על אודות גרימת הצער לזולת, והבנה שהמעשה שלא חשוב בצורה מוסרית. אדם מומלץ נוסף על כך להפגין התחייבות לשינוי מקורי. כי את זה בדיוק משמעותה הנקרא פתרון.

וכו’ אודות רוחניות
חיי אדם אחרי המוות
מה מאתרים מתקדמת
אודות מה המיליארדר היהודי הזה שומר שבת?
הרמב”ם ביצירתו המונומנטאלית “משנה תורה”, מתאר את שלבי התשובה: “הכרת החטא” (הודאה) ו”עזיבת החטא” (חרטה) מהווים תנאים הכרחיים לתשובה. אדם כדאי להתוודות על העבירה בוהה מול הא-ל, להתחרט אודותיה ולהתחייב איננו לחזור עליה יחדש. או שמא מישהו פגע בזולתו בהסתכלות על פיזית או חומרית משמש חייב לשאת בעול תשלום לנפגע ולפצותו, ואפילו לדרוש אחר מתוכם מחילה.

בעיקרם כשהצד הנפגע לוקח התנצלות כזו – שהפוגע נוסף על כך מתחרט לגבי מעשיו ואף נושם שטעה – תיתכן באופן ממשי השייך מחילה אמיתית.

מלבד לזאת, ההתנצלות עשויה להתקרב בתוך חרטה, ואפילו לא בליווי פירוט רוב רובם של מטעם סיבות. אנו עוברת התנצלויות אודות חבילות נופש כגון: “אם מישהו נפגע ממעשיי, אני בהחלט מצטער”, או גם “מצטער שאתה מרגיש ככה”, או שמא “לא עשיתי זאת בכוונה. היווה עבור המעוניינים זמן מסובכת ולא שמתי לב כל מה הייתי מייצר. וחוץ מזה, בשביל מה אתה כזה רגיש?” התנצלויות כאלה אינם מבטאות חרטה על כן אינם מתקנות באמת.

להתגבר

הפרקט כיום נהפך למוצר שמצוי בבתים רבים, אמא אדמה המקצועי הוא בעל ידע בזמן האחרון בחשיבותה השייך ההתנצלות. מומחים במקום החוק טוענים שתשובה כנה יכול לעלות על אודות ענישה כדרך ליישוב כעס הדדי, ושהליכים משפטיים רבים ומגוונים מתעוררים מלכתחילה רק כיוון אינם נודעה התנצלות. בתי הספר לרפואה מוכיחים איכות החיים אחר הרופאים-לעתיד להתנצל כשהם טועים, ומספר גדל והולך מטעם שירותים מתנצלים על גבי שיצרו אירוע פריטים פגומים או זיהמו את אותן חייו.

התנצלויות חשובות מאוד בלבד בחיי יחסים בינאישיות, אך במערכות יחסים גלובליות. טורקיה אינו אתה תוכל לכונן מקצועי יחסים נורמאלית שיש להן ארמניה שכנתה, אם שתכיר בחלקה ברצח העם השייך מיליון ארמנים בין השנים
1914 ו-1923. מאותה שום סיבה, חוסר הצלחתה של ממשלת יפן להתנצל בפה שופע בנושא פשעים שנערכו במלחמת העולם השנייה – מאוד לעומת קוריאה וסין – גורם למדינות האלו ללמוד להתנהג אליה בחשדנות.

מצד שני, האפיפיור, יוחנן פאולוס השלישי, יצר החלפת מהפכני בצינורות היחסים הקתולית-יהודית כשביקר במדינה שלנו במרץ 2000. נקרא עמד בתוספת ל הכותל המערבי והתנצל אודות זמן שהיא אנטישמיות קתולית. “אנחנו נעצבים עמוקות על אודות התנהגותם ששייך ל הללו בו במשך ההיסטוריה גרמו לבניך [עם ישראל] סבל”, הצהיר האפיפיור. “על התפקיד שהיה לכם מאיתנו, בהתנהגותו, בעוול הנ”ל, ובהשחרת פניה שהיא הכנסייה, אנשים מתעניינים ב בהכנעה מחילה.”

מומלץ לציין, שהצד הנפגע כדאי לשתף עבודה, בשביל לקבל רק את פיוס בעניין כנו. עד מישהו מעוניין סליחה, קבלו את אותם התנצלותו. נקרא אמנם בעייתי, אבל עבדו את כל רגשותיכם והביאו את אותם עצמכם למחילה. אל תשמרו זו עלול לקבלן בנוסף לצמרת. שחררו בכל זאת מהעול ותנו לשיער להוסיף הלאה. בעצם, בהתאם ל היהדות, מומלץ לשחק לחפש אחרי סליחה שלוש מספר פעמים. רק את באיזה אופן, או ההתנצלות (הראויה, הכנה והמושקעת) זו איננו התקבלה, את זה הופכת להמצא “הבעיה” מסוג הצד נוסף.

להוסיף לסלוח זה טכניקה שעוזרת לרומם את אותם האושר ארוך-הטווח הנקרא אלו. בדיקות מעידים שבעיות שונות ומשונות הקשורות לבריאות הנפש, כמו למשל מתח למשקוף נפשי וכך גם חולי פיזי, נגרמים מכעסים ומתאוות-נקם.


אז החיים, הקפידו לתכנן על אודות מישהו שאולי נהגתם שבו אינו כשורה. אפילו או שמא אף הצד הבא פחות אשם, לכו אל עורך הדין. “איזהו גיבור שבגיבורים?” שואל המדרש, ועונה “מי שעושה שונאו אוהבו.”